آزمایشگاه علمی

سه شنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲ ب.ظ

منبع ولتاژ بالا

راههای زیادی برای تولید ولتاژ بالا وجود داره . یک روش استفاده از ترانسفورماتور افزاینده است . همونطور که می دونید ترانسفورماتور وسیله ایه که توش دو ( یا چند) سری سیم پیچ وجود داره و عبور جریان الکتریکی از یک سیم پیچ در دیگری نیرو محرکه القا می کنه . بسته به تغییر تعداد دور سیم پیچ ها نسبت به همدیگه ؛ میشه پارامتر های الکتریکی ورودی و خروجی ترانسفور ماتور رو تغییر داد .

دو نوع معماری متداول برای ترانسفورماتور وجود داره که عبارتند از : خطی و سوئیچینگ

راجع به اصول عملکرد این دو نوع می تونید توی اینترنت مطالب بسیار زیادی پیدا کنید اما مهمترین تفاوت اونها در فرکانس کاری اونهاست . ترانسهای سوئیچینگ به یک مدار جانبی و یک هسته با توان نگه داشتن چگالی شار بسیار زیاد نیاز دارند و ابعاد کوچکتری در توان یکسان نسبت به ترانسهای خطی دارند . 

به ترانسی که ولتاژ رو کاهش بده "ترانسفورماتور کاهنده" میگن . آداپتور موبایل یک ترانسفورماتور کاهنده است که برق شهر (220 ولت) رو به 5 ولت تبدیل میکنه . اکثر آداپتور های فعلی از نوع سوئیچینگ هستن. ترانسی هم که ولتاژ رو افزایش بده "ترانس افزاینده" نامیده میشه . مثلا ترانسهای 110 ولت به 220 ولت که در کشور های دیگه برای سازگاری دستگاهها با برق 220 به کار میره ( مثلا توی عراق برق شهری 110 ولته و تمامی هتل ها توی اتاق هاشون ترانس 110 به 220 دارن تا ایرانی ها بتونن وسائل برقیشون رو که با 220 ولت کار میکنه مثل سشوار و شارژر موبایل به برق عراق متصل کنن)

گاهی اوقات به ولتاژ چند هزار ولتی نیاز هست و در این موارد از ترانسهای خیلی افزاینده !! استفاده میشه . دستگاههایی توی خونه هستن که از این نوع ترانس توی خودشون دارن ؛ مثلا ماکروفر یک ترانس 220 به 20 کیلو ولتی داره که البته از نوع خطیه و یا بعضی تلویزیون های لامپی که یه ترانس 15 کیلو ولت سوئیچینگ توی خودشون دارن . ( البته تمامی تلویزیون های لامپی به ولتاژ بالا برای تولید پرتو نیاز دارن اما مدار هایی هم برای تولید ولتاژ بالا وجود داره که این کار رو بدون ترانس انجام میده و بعضی تلویزیون ها به جای ترانس از این مدار ها دارن)



                          ترانس ماکروفر

                                                                   ترانس ماکروفر


یه جای دیگه هم که ترانسهای های ولتاژ کاربرد داره در مورد لامپهای نئونه , ترانسی که به لامپ نئون تبلیغاتی متصل می کنند هم ولتاژ خروجی در حد چند کیلو ولت داره . از این نوع ترانسها در مدل ها و ولتاژ های مختلف توی بازار به صورت فروشی هست که اصطلاحا بهش "ترانس نئون" میگن .

ترانسهای نئون متداول از ولتاژ 2 کیلو تا 20 کیلو ولت هستن که هم می تونید نوع خطی و هم نوع سوئیچینگش رو پیدا کنید . به نوع خطی اصطلاحا "قیری" میگن چون توش رو برای عایق بندی قیر ریختن و به نوع سوئیچیگ اصطلاحا " ترانس نئون الکترونیکی" میگن که قیمت بسیار کمتری از ترانس قیری مشابه با خودش داره .


 

ترانس نئون قیری                                                               ترانس نئون سوئیچینگ


اگه بخوایم خازن رو شارژ کنیم نمی تونیم به طور مستقیم از این ترانسها استفاده کنیم چون برق خروجی این دو نوع به صورت متناوب (AC) و برق متناوب از خازن رد میشه و اون رو شارژ نمیکنه برای همین باید اول اون رو یکسو کنید . طبیعتا کار یکسو سازی باید با دیود انجام بشه ولی دیودها متداول که برای ولتاژ های 220 ولت استفاده میشه نمی تونن ولتاژ چند کیلو ولتی رو تحمل کنن و دچار فروشکست میشن که به این معنیه که سد ولتاژ مقاوم در برابر سیکل منفی جریان توی اونها کمتر از مقداریه که بتونه اختلاف پتانسیل چند کیلو ولتی رو تحمل کنه و در نتیجه برق از هر دو طرف ازش عبور می کنه و عملا نمی تونه برق رو یکسو کنه . مثلا آستانه تحمل دیود 1N4004 حدودا 1 کیلو ولته و اگه بیش از این بهش اعمال بشه عملا با یه سیم فرقی نداره . از جهت دیگه هر دیود یه مقاومت کمی داره و این باعث میشه که توی خودش تلفات انرژی داشته باشه و نمیشه بیش از یک جریان مشخص ازش عبور داد چون در غیر اینصورت خیلی گرم میشه و میسوزه . که به این پارامتر هم توان دیود میگن .

بنابراین برای یکسو سازی برق خروجی از این ترانسها به یک دیود ویژه نیاز داریم که هم بتونه ولتاژ بالایی رو تحمل کنه و هم توانش جوابگوی نیازهای شما باشه . دیود های ولتاژ بالا  در بازار و در مغازه های برق صنعتی وجود دارن ولی یه روش دیگه هم وجود داره . که در ادامه بهش اشاره می کنم. 

همونطور که گفتم توی تلویزیون لامپی هم یه ترانس افزاینده سوئیچینگ هست که اصطلاحا بهش "های ولتاژ تلویزیون" می گن . این ترانسها این شکلی هستن :


                                   


از اینجا که برق تولیدی این ترانس باید به صورت یکسو در بیاد تا بشه اون رو به لامپ اعمال کرد حتما میشه دور و بر این ترانس یه دیود مخصوص پیدا کرد . در مدل های قدیمی این دیود به صورت یه استوانه سفالی کاملا مشخص و بزرگه که روی ترانس نصب شده و قابل جدا شدنه (مثل شکل زیر)

                         

شما می تونید این دیود رو از مغازه های تعمیر تلویزیون های قدیمی بخرید . های ولتاژ تلویزیون های (منظور همون ترانس افزاینده توی تلویزیون) جدید  یه مقدار شکل متفاوتی دارن و دیود توی خودشون به صورت غیر قابل دسترس جاسازی شده ولی اگه کسی حوصله داشت و یکی از اونها رو باز کرد و به دیود رسید به من هم خبر بده .

 

اگه نتونستید ترانس نئون تهیه کنید می تونید خودتون یکی از این ترانسهای تلویزیون رو با برق 12 ولتی فعال کنید و اینجوری یه منبع ولتاژ بالای ارزون دارید . حتی دیگه لازم نیست خازن رو از توی های ولتاژ در بیارید. البته فعالسازی اون نیاز به یه مدار کوچیک داره که می تونید از این لینک کمک بگیرید

http://uzzors2k.4hv.org/index.php?page=flybacktransformerdrivers

http://www.powerlabs.org/flybackdriver.htm

نحوه عملکرد این دو تا مدار هم به طور خلاصه اینجوریه که یه ترانزیستور باید برق رو با فرکانس بالا از سیم پیچ اولیه عبور بده و برای اینکار باید پایه Base  ترازیستور با فرکانس بالا تحریک بشه . توی مدار اولی این تحریک رو یک نوسان ساز انجام میده و توی مدار دومی میدان توی هسته این کار رو انجام میده . بیش از این هم چیزی نمی دونم سوال نفرمائید .

مدار توی لینک اول خیلی به سهولت قابل ساخته و برای مقاومت های توان بالا می تونید از مقاومت های آجری استفاده کنید. 

مدار توی لینک دوم هم یه مدار ساده تره البته نیاز هست که روی هسته ترانستون علاوه بر دو سیم پیچ اصلی یه سیم پیچ کوچیک چند دوری به اسم "فلای بک" وجود داشته باشه . از اونجایی که توی تمامی "های ولتاژ های تلویزیون" این سیم پیچ وجو داره گاهی اوقات به "های ولتاژ تلویزیون" اصطلاحا "فلای بک" هم گفته میشه . نکته مهم پیدا کردن فلای بک توی ترانهاییه که سیم پیچ اونها دیده نمیشه . برای اینکار باید تمامی پایه های خروجی ترانس رو به صورت دو به دو چک کنید و مقاومت اونهایی رو که با هم اتصال دارن یادداشت کنید . دو پایه با کمترین مقاومت رو میشه به عنوان فلای بک در نظر گرفت و دو پایه با بیشترین مقاومت میشن سیم پیچ اولیه ( که برق بهش تزریق میشه و توی ثانویه ولتاژ بالا ایجاد میکنه). البته این یه قانون تجربیه و میشه هر جور دلتون خواست عمل کنید ! اگه هم کسی با مبانی الکترونیک و ساخت مدار های الکتریکی آشنایی نداره میتونه از اینترنت استفاده کنه! 

نظرات  (۱۶)

ترانس دستگاه جوش چطور میشه

سلام عزیز. مرسی که جامع و ساده توضیح دادین. ی سوال دارم. آیا میشه با اینورتر جوشکاری عمل لیخترینگ انجام داد ؟ 

پاسخ:
سلام ، برای ایجاد طرح روی چوب باید ولتاژ زیاد داشته باشید . ولتاژ اینورتر جوشکاری کمتر از حدیه که بتونه این کار رو برای شما انجام بده

سلام ممنون از اطلاعاتتون واقعا ساده وجامع بود فقط خواستم خدمت اون دسته از دوستان که میخوان باترانس ماکرفر نقطه جوش درست کنن بگم که من خودم شخصا شیش ماه درگیر این موضوع بودم وبالاخره موفق به ساخت دستگاه جوش شدم که از الکترود 2تا 4به راحتی جوش میده فقط خواستم بگم با یک عدد ترانس ماکروفر امکان پذیر نیست.اگر دوستان سوالی داشتن میتونن از طریق ایمیل بپرسن اگه بلد بودم جواب میدم

سلام ممنون از اطلاعاتی که به اشتراک میذارید... میخواستم بدونم چطوری میتونم با ترانس نئون کویل تسلا درست کنم. ممنون

  • عالیجناب چوب
  • سلام درمدل ترانس سوییچیگ خروجی رو مستقیم به چوب وصل کنم برای لیختنبرگ یا یه خروجی رو حدف کنیم و ارت بدنه رو بزنیم به چوب یا باید خروجی سرراهش دیود باشه؟ب

    پاسخ:
    سلام 
    بابت تاخیر در پاسخگویی عذر میخوام 
    مورد اول جواب میده یعنی هر دو خروجی ترانس رو مستقیما استفاده کنید . 
  • سید علی محبی پور
  • با سلام
    بنده میخواهم روی چوب با برق طرح بندازم یعنی کاری که ترانس لیختنبرگ انجام بده.
    آیا بنده میتونم برای اینکار از ترانس نئون قیری استفاده بکنم؟
    اگر میشود لطفا بفرمائید چگونه
    پاسخ:
    سلام
    من تابحال با ترانس قیریر امتحان نکردم ولی با ترانس سوئیچینگ امتحان کردم و جواب هم گرفتم 
    فکر میکنم اگه فاصله بین الکترود هاتون رو زیاد در نظر بگیرید و روی چوب رو هم مقداری مرطوب کنید بتونید جواب بگیرید 
    با اینحال مطمئن نیستم و اگه امتحان کردید به ما هم بگید :)

    سلام وخسته نباشید فرکانس خروجی ترانس نءون چقدره ممنون میشوم اگه جواب بدین واگه 50 هرتز چگونه میتوان به 10 هزار یا بیشتر تبدیل کرد
    پاسخ:
    سلام
    ترانس های قیری که طبعا با فرکانس برق شهر کار میکنن ولی در ترانس های الکترونیکی که از تکنولوژی سوئیچینگ استفاده میکنن فرکانس بالا و در حد چند ده کیلو هرتز میتونه باشه 
    برای اینکه خودتون بتونید فرکانس رو بالا ببرید باید کاری شبیه به کاری که در ترانس های سوئیچینگ انجام میشه رو خودتون انجام بدید 
    من در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارم که بتونم راهنماییتون کنم ولی میتونید با جستجو در اینترنت اطلاعات مناسبی پیدا کنید
    سلام،من می‌خوام عمل لیختنبرگ روی چوب انجام بدم.ی ترانس نئون می‌خوام کجا باید گیر بیارم بعد اینکه میشه شیشه رو هم مثل چوب طرح داد یا نه(منظورم عمل رعد هست)
    پاسخ:
    سلام 
    باید به مغازه های نئون سازی شهرتون مراجعه کنید و ازشون ترانس بخرید . درون شیشه با این روش ها نمیشه تخلیه الکتریکی ایجاد کرد 
    سلام
    اول از شیوه آموزش ساده و کامل‌تون سپاسگزارم
    برای ساخت یک نقطه‌جوش خانگی به ترانس ماکروفر دست‌دو احتیاج داشتم که پیدا نکردم (آموزش ساخت چنین دستگاهی در یوتیوب و آپارات به وفور هست و به این صورته که سیم‌پیچ ثانویه رو جدا کرده و کنار میذارن، و یک کابل ضخیم ۶ الی ۱۰ میل باندازه یک و نیم دور به دور هسته می‌پیچند و با دو سرش نقطه‌جوش میزنن!)، حالا خواستم بپرسم آیا ترانس های‌ولتاژ لامپ نئونی هم بصورت خطی هست ؟ که بشه باهاش چنین کاری کرد. و یا ترانس خطی های‌ولتاژ رو از طریق دیگه‌ای میشه پیدا کرد و یا پیچید؟ البته منظورم از پیچیدن، اینه که مشخصات (نمره سیم و تعداد دور و امکان تهیه هسته) رو برای ما تشریح کنید که خودمون بپیچیم. فکر می‌کنم آن دوستی که درباره دستگاه جوش پرسیده بود هم منظورش در واقع چنین چیزی بوده. 
    بازم سپاسگزارم
    پاسخ:
    ممنونم از اینکه با دقت مطالب رو خوندید
    من در مورد محاسبات ترانس اطلاعاتی ندارم و احتمالا کتاب های زیادی در این مورد در اینترنت باشه 
    در مورد نقطه جوش باید بگم که برای این کار باید شدت جریان زیادی در مسیر جوش کاری عبور کنه و این جریان باید از تغییرات میدان مغناطیسی داخل هسته تامین بشه لذا شدت میدان مغناطیسی داخل هسته تون هم باید به همون نسبت زیاد باشه. فکر میکنم در هسته ترانس نئون خطی این شدت میدان کافی وجود نداره ولی باید بازم بررسی بشه 
    اگه می خواید دستگاه جوش نقطه ای خانگی بسازید می تونید از "سوپر خازن" یا "ابَر خازن" استفاده کنید که الان در ایران هم پیدا میشه 
    این ارزون ترین و سریع ترین راه حلیه که به ذهنم میرسه ولی حتما راه حل های بهتری هم هست 
    در هر صورت از این که وقت گذاشتید و مطالب رو با دقت مطالعه کردید ممنونم همچنین از بابت پاسخگویی با تاخیر پوزش می خوام 
    با سلام عزیز گرامی از مطالب اموزنده ای قرار دادی بسیار استفاده کردم و سپاسگذارم
    سلام. به نظرتون میشه از ترانس نیون یا تلویزیون لامپ تصویری یک دستگاه جوشکاری ساخت؟ خیلی ممنون 
    پاسخ:
    سلام
    به نظر نمیرسه این موضوع امکانپذیر باشه
    خروجی دستگاه جوشکاری ولتاژ پائین و شدت جریان بالا داره
    اما خروجی ترانس نئون و تلویزیون جریان پائین و ولتاژ بالا دارن و کلا طراحیشون با هم فرق میکنه
    با سلام
    چگونه و از کجا یک ترانسفورماتوره افزاینده با مشخصاته زیر تهیه کرد و همچنین در صورته امکان اطلاعاته فنی مرقوم فرمایید
    مشخصاته ورودی:220vبا فرکانس شهری. خروجی:20 یا 30kw با امپر خروجیه:1/5الی2امپر باشد
    ایا ترانسهایه نئون غیریه20kwامپر خروجی چقدر می باشد
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    پاسخ:
    مغازه هایی به اسم ترانس پیچی وجود دارند که برای شما ترانس با مشخصات درخواستی میسازند (موتورهای الکتریکی رو برای تعمیر به این مغازه ها میبرن). در مورد ترانسهای نئون همونطور که در متن گفتم دو نوع قیری الکترونیکی در بازار وجود دارند. جریان دهی این دو نوع با هم متفاوته و نهایتا تا سیصد میلی آمپر خروجی دارن ولی هیچ کدوم به یک و نیم یا 2 آمپر نمیرسند. در واقع این مقدار جریان خیلی خیلی خیلی زیادیه و خیلی خطرناکه و به راحتی میتونه شما رو به کشتن بده لذا تا زمانی که احتیاج ندارید به سراغ این مقادیر نرید.
    سلام 
    میشه مشخصات ترانس ماکروفر رو بگین
    مثلا تعداد دور اولیه و اندازه هسته و نمره سیم؟؟!
    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه اطلاعاتی در این زمینه ندارم
    مرسی واقعا عالی بود....ممنون
    عالی
    با سلام خدمت شما اگه میشه یه عکس از هسته ترانس نئون قیری بزارید
    یا تو ایمیلم بفرستید ممنون میشم

    اگه میشه ایمیل بزنید با تشکر از سایت خوبتان
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی