آزمایشگاه علمی

۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است


هواپیماهای مدرن امروزی مجهز به ترمز های بسیار کارآمدی هستند با اینحال نیاز به طراحی های بزرگتر و سنگینتر و همچنین لزوم انجام پرواز ها در شرایط نا مساعد جوی به دلیل حجم بالای ترافیک هوایی در شرایط فعلی طراحان را مجبور میکند تا از سیستم های جایگزین دیگری برای توقف هواپیماها هنگام نشستن روی باند استفاده کنند.متداول ترین سیستم کمکی در این حوزه مکانیزم معکوس کننده نیروی پیشرانش است . به کمک این سیستم با معکوس کردن نیروی پیشران موتور از آن به عنوان نیرویی مقاوم برای کاهش سرعت و نگه داشتن هواپیما استفاده می شود .

تصویر 1: تفاوت مسافت لازم برای توقف در شرایط استاندارد در صورت استفاده از ترمز به تنهایی (مسیر قرمز رنگ) یا استفاده از ترمزبه همراه معکوس کننده پیشران (مسیر سبز رنگ)

  • مصطفی قلعه خانی