آزمایشگاه علمی

پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸ ب.ظ

تسلا کویل1

تسلا کویل نام یکی از زیباترین و پیچیده ترین دستگاههای علمی آموزشیه و همونطور که از نامش پیداست توسط دانشمند بزرگ نیکولا تسلا طراحی شده . در این بخش سعی دارم تا ضمن ارائه اطلاعاتی جهت آشنایی با این دستگاه به طور مختصر مسیر های لازم برای ساخت آن را هم تشریح کنم توصیه می کنم برای درک بهتر مطالب پست های ابتدایی وبلاگ رو مطالعه بفرمائید


 

همونطور که میدونید راههای مختلفی برای تولید ولتاژ بالا ( نه برای انتقال در خطوط بلکه برای امور آزمایشگاهی ) به صورت های مستقیم , متناوب , و پالس وجود دارد که در رشته برق به خصوص گرایش قدرت تدریس می شوند در پست دوم توضیح مختصری راجع به منابع ولتاژ بالا نوشتم . در عین حال دوستانی که مثل من در این رشته تحصیل نمی کنند میتونن به کتابهای این رشته مراجعه کنند . ولتاژ های بالا کاربرد های متعددی در صنعت و تحقیقات علمی – صنعتی دارند که توضیح اونها بسیار مفصل است و من از جزئیات آن بی اطلاعم و آشنایی با کاربرد های ولتاژ بالا و گستره استفاده از تسلا کویل در این حوزه را به شما واگذار می کنم.

تسلا کویل که یکی از منابع ولتاژ بالا است میتونه عمل افزایش اختلاف پتانسیل (ولتاژ) رو مشابه یک ترانس القائی انجام دهد . این دستگاه مثل یک آداپتور معمولی شامل دو سیم پیچ با القای متقابل است شکل زیر نقشه تسلا کویل را در کنار شکل واقعی اون نشون میده


همونطور که می بینید و در نقشه هم معلومه قسمت اصلی دستگاه در واقع همون سیم پیچ های موازی هستند که شبیه یک ترانس (آداپتور) عمل می کنند . یک سیم پیچ به صورت مخروطی و در پائین دستگاه قرار داره و سیم پیچ دوم هم اون استوانه قرمز رنگ میانیه که ذر واقع شامل تعداد دور های بسیار زیادی از یک سیم بسیار باریکه

با مفاهیم عملکرد ترانسفورماتور ها و روش القای الکتریکی در دبیرستان آشنا شدیم که غالبا در دانشگاه هم تکرار می شه هرچند برخی دوستان این اطلاعات را به صورت عملی با باز کردن آداپتور وسایل منزل به دست آوردند . به عنوان یک توضیح سریع و نه کاملا علمی می توان عملکرد ترانسفورماتور را بر اساس القای متقابل توضیح داد به این صورت که در این ترانس و موارد مشابه مثل آداپتور موبایل با عبور جریان از سیم پیچ اولیه میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده که متقابلا در سیم پیچ ثانویه نیرو محرکه الکتریکی ایجاد ( القاء) می کند.

بسته به ویژگی های ساختاری و محاسباتی اختلاف پتانسیل ظاهر شده در دو سر سیم پیچ ثانویه نسبتی بیشتر یا کمتر با اختلاف پتانسیل اعمال شده بر دو سر سیم پیچ اولیه دارد , با یک محاسبه سرانگشتی می توان نشان داد در صورتی که تعداد دور های سیم پیچ ثانویه (سیم پیچی که در آن القا صورت می گیرد ) از تعداد دور های سیم پیچ اولیه ( سیم پیچی که به منبع متصل است و میدان را القا می کند) بیشتر باشد ولتاژ (نیرو محرکه) ظاهر شده در ان هم مقدار بیشتری از ولتاژ منبع خواهد داشت اگر نگاهی دوباره به نقشه بندازید می بینید که تغذیه تسلا کویل هم از طریق یک ترانسفورماتور افزاینده صورت میگیره که از برق شهر تغذیه می کنه و سطح ولتاژ رو تا مقدار مناسب برای تسلا کویل بالا میبره
آداپتور موبایل حالت عکس این موضوع است . وقتی شما آداپتور را به برق متصل می کنید ولتاژ برق شهری به یک ترانسفورماتور وارد می شود که تعداد دور های سیم پیچ ثانویه آن کمتر از اولیه است و به همین دلیل ولتاژ کاهش پیدا می کند تا به سطح قابل قبول ( 5 ولت) برسه.
باید توجه کرد که در فرکانس های پائین نسبت ولتاژ القا شده با نسبت تعداد دور سیم پیچ ها رابطه خطی داره اما وقتی فرکانس افزایش پیدا می کنه این رابطه دیگه خطی نیست اما کلیت آن برقرار است توضیحات بیشتر در این جا نمی گنجد اما به طور کلی باید گفت که در مورد تسلا کویل هم همین اصول وجود دارن یعنی با برقراری جریان متناوب از سیم پیچ اولیه میدان مغناطیسی متناوبی ایجاد میشه که متناظرا در سیم پیچ ثانویه نیرو محرکه متناوبی با مقدار بالا ایجاد می کند. البته این تمام موضوع نیست

همونطور که می دونید میزان ولتاژ القا شده در دو سر سیم پیچ ثانویه به نرخ تغییرات شار عبوری از اون بستگی داره بنابراین اگه نرخ تغییرات شار بسیار سریع یا در سریع ترین حالت به صورت ضربه باشه ولتاژ القائی فوق العاده بالا خواهد بود . در تسلا کویل از این موضوع به نحو احسنت استفاده شده و نتیجه نهایی هم تولید ولتاژ های بسیار بالا در این دستگاهه
در تسلا کویل دو عنصر وجود دارند که با همکاری خوبشون می تونن پالس های جریان به صورت ضربه ای برای سیم پیچ اولیه فراهم کنن تا منجر به تولید ولتاژ بالا در سیم پیچ ثانویه بشه .یک بانک خازنی و یک فاصله هوایی به نام  Spark gap
با بررسی یک سیکل از عملکرد این دستگاه , نقش این عناصر و به طور کلی طرز کار تسلا کویل روشن خواهد شد : با راه اندازی جریان مجموعه , جریان برق از مسیر خازن ها و سیم پیچ عبور می کند اما در این زمان در مسیر شامل Spark gap به دلیل مقاومت بالای فاصله هوایی جریان الکتریکی برقرار نیست . با انتخاب درست مقدار خازن ها می توان زمان پرشدن آنها را درست انتخاب کرد که پس از این حالت مقاومت خازن ها بی نهایت می شود و مسیرهوایی برای عبور جریان مستعد می شود ( یعنی مقاومت این مسیر هرچند بالاست اما کمتر از مقاومت خازن ها می شود) یک جرقه کوتاه این مسیر را برای عبور جریان باز کزده و خازن ها به صورت ضربه ای از مسیر سیم پیچ اولیه تخلیه می شوند . شدت بالای میدان ایجاد شده در سیم پیچ ثانویه ولتاژی بسیار بالا ایجاد می کند که به صورت جرقه از محل کلاهک تخلیه بروز می کند

چند تا نکته باقی میمونه :
اول اینکه طبق تجربیات روزمره هوا رسانا نیست و وجود قسمتی مثل spark gap در حالت نرمال بی معنیه اما در ولتاژ های بالا قضیه کاملا متفاوته و هوا هم می تونه دچار شکست الکتریکی بشه و جریان الکتریسیته رو عبور بده . نمونه بارز این پدید صاعقه است که بر اثر اختلاف پتانسیل ( ولتاژ ) خیلی بالا بین زمین و ابر مسیری برای عبور جریان ایجاد میشه و به صورت یک قوس الکتریکی خیلی بزرگ دیده میشه



به همین دلیل ما احتیاج داریم از یک منبع تغذیه ولتاژ بالا برای راه اندازه مدار تسلا کویل استفاده کنیم در غیر اینصورت نمی تونیم سوئیچ spark gap رو فعال کنیم . در واقع spark gap مثل یک سوئیچ می مونه که در موقع پر شدن خازن ها بسته میشه و اجازه میده جریان اونها به داخل سیم پیچ اولیه حرکت کنه .
از جهتی باید توجه داشته باشیم که خازن ها هم بتونن ولتاژ اعمال شده به دو سرشون رو تحمل کنن و در شرایط اتصال به منبع ولتاژ بالا دچار فروشکست نشن . برای آشنایی با خازن های ولتاژ بالا پست شماره 1 رو مطالعه بفرمائید . همچنین ظرفیت خازن باید به مقدار بهینه ای باشه که در زمان مناسب حین نوسان ولتاژ تغذیه بتونه به طور کامل پر بشه و در زمان مناسب با بروز جرقه در spark gap خالی بشه و از این طریق بتونه حداکثر انرژی رو به سیم پیچ اولیه انتقال بده
سومین و مهمترین نکته هم اینه که تسلا کویل به طور کلی شامل دو تا مدار RLC هست (یک مدار شامل سیم پیچ اولیه و خازن ها و مقاومت فاصله هوایی و مدار دوم شامل سیم پیچ ثانویه و کلاهک در نقش خازن) که به صورت مغناطیسی به هم کوپل شده اند پس الزاما برای انتقال حداکثر انرژی از مدار اول به دوم باید فرکانس تشدید این دو تا مدار تا جای ممکن به هم نزدیک باشه . برای اینکار می شه پارامتر های مدار مثل ضریب هانری سیم پیچ ها یا ظرفیت خازن رو تغییر داد

نهایتا باید بگم که توضیحاتی که ارائه کردم تنها برای دستیابی به یک دور نمای کلی از نحوه عملکرد دستگاه است و سندی برای ارجاعات علمی محسوب نمی شه , توضیحات دقیق نه تنها در این خلاصه نمی گنجد بلکه تدوین آن بر اساس مبانی الکترومغناطیس موضوعی پیچیده است که می تواند در جایگاه یک پروژه علمی برای سطوح تحصیلات تکمیلی رشته های مرتبط قرار گیرد , اما دستیابی به اطلاعاتی از همین سطح تا سطوح تخصصی و فوق تخصصی از طریق شبکه اینترنت امکانپذیره خوشبختانه به خاطر عملکرد جذاب این دستگاه و شرایط مطلوب اینگونه فعالیتها در سطوح آماتور در کشور های غربی , منبع عظیمی از اطلاعات تجربی در مورد ساخت و کارکرد این دستگاه در اینترنت موجوده و فقط لازمه یک جستجوی ساده انجام بدید . من هم در انتهاچند رفرنس براتون گذاشتم
شاید توی فیلم های مربوط به این دستگاه دیده باشید که فرد جرقه رو بدون هیچ گونه ابزار محافظتی لمس می کنه . در واقع این کار برای تسلا کویل های کوچیک که جریان کمی در کلاهک خروجیشون دارن امکانپذیره اما برای تسلا کویل های قوی فرد حتما باید در اتاقک فارادی قرار بگیره ( یا یک لباس فلزی با همون عملکرد بپوشه ) .
در هر حال تماس با قسمت های الکتریکی مربوط به سیم پیچ اولیه دستگاه خطر مرگ حتمی رو به دنبال داره ولی بر حسب محاسبه شاید بشه به کلاهک و سیم پیچ ثانویه دست زد . در عین حال باید همه جوانب رو در نظر داشت. مطالعه کتابهای مربوط به مهندسی فشار قوی الکتریکی و اصول ایمنی الکتریکی قبل از شروع هرگونه عملیات ساخت الزامیه

نکته ای که در همه این منابع اشاره شده و بنده نیز تاکید می کنم خطرات تسلا کویل است در واقع ساخت و کارکردن با تسلا کویل بدون اطلاعات کافی خطر مرگ حتمی را در پی دارد و بنده هرگونه مسئولیت انجام آزمایشات علمی بر مبنای مطالب ذکر شده در این گزارش را از خود سلب می کنم.


منابع :


the Ultimate Tesla Coil design and Construction Guide

این کتاب بهترین و کامل ترین و در عین حال پیچیده ترین مرجع برای ساخت تسلا کویل است . اگر حوصله داشته باشید جواب هر سوالی را می توانید در این کتاب پیدا کنید . مراجع انتهای هر فصل از این کتاب برای ادامه مطالعات بسیار مناسب است فایل دانلود را می توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید


instructables.com

این سایت شامل تشریح ساخت از زبان سازنده های متعددی است




نظرات  (۸)

سلام

ببخشید کاربرد ومزایای تسلا کویل چیست

ممنوم میشم راهنمایی بفرمایید

پاسخ:
سلام 
هرچند من برای پاسخ به این سوال تخصص کافی ندارم ولی فکر میکنم به طور کلی اگه جایی احتیاج به ولتاژ خیلی زیاد داشته باشیم تسلا کویل انتخاب خوبی باشه مثلا برای وقتی که می خوایم عایق ها رو تست کنیم یا در شتاب دهنده های ساده 
ایا در اینجا شما ازخازن های سلیکونی و الکترولیتی جریان متناوب استفاده کردید یا از خازن های مربئط به جریانمستقیم که دارای پایه های+و- هستند باتشکر.
پاسخ:
از بابت پاسخگویی با تاخیر عذر میخوام
از خازنی که خودم ساختم استفاده کردم . به پست اول مراجعه کنید
ببخشیدفرق این دستگاه با بوبین تسلاچیه؟
پاسخ:
فرقی نداره
همونه
  • پارسایی فر
  • دوست عزیز سلام
    ای کاش مقادیر کمی از جمله ظرفیت خازن و تعداد دور ها را هم می گفتی. بهر حال تشکر از زحمات تون
    پاسخ:
    ممنونم از نظرتون . برخی مشخصات قرار داده شده و بعضی ها هم همونطور که گفتید ناقصه ، در اولین فرصت بازنگری میکنم
    ممنون باتشکر
    سلام بسیار واضح بود با اینکه رشته من چیز دیگه ای هست.تشکر میکنم.
    دوست عزیز مگه شما در پست ۱ نگفتی خازن تو جریان متناوب کارایی نداره پس اینجا چجوری کاربرد داره؟
    پاسخ:
    ممنون از نظرتون و تشکر ویژه از این بابت که همه مطالب رو خوندید
    انتقاد کاملا به جا و خوبی بود
    توی اون پست در واقع منظورم این بود که خازن در مقابل جریان متناوب و مستقیم کاملا رفتار متفاوتی داره که البته زیاد خوب بیان نکردم و بهتره برگردم و اصلاحش کنم
    مرسی
    عالی بود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی